De Merken Mensen ‘Top marketeers’
SlideshowImage object SlideshowImage object
SlideshowImage object SlideshowImage object
SlideshowImage object SlideshowImage object
SlideshowImage object SlideshowImage object
SlideshowImage object SlideshowImage object
SlideshowImage object SlideshowImage object

Agenda

Jaap Toorenaar

13-02-2020
13 februari

Auteur van het boek ‘Hoe verzinnen ze het?', Jaap Toorenaar is te gast bij DMM. 

Eind maart 2019 verscheen Jaap zijn boek. DIt boek gaat over de de hoogtepunten uit onze reclamegeschiedenis en campagnes die miljoenen Nederlanders kennen. De zwanen van KLM, John de Manager van Cup-a-Soup, de olifant van Rolo, Petje Pitamientje, de supermarktmanager van Albert Heijn, Even Apeldoorn bellen, Martine Bijl van Hak en nog veel meer.

De geboorteverhalen van die memorabele campagnes worden verteld door de bedenkers zelf; Toorenaar heeft meer dan 50 reclamemensen gesproken voor zijn interviewboek. Ze vertellen openhartig over hun zoektocht naar een goed idee, over hun opdrachtgevers en hun briefings en over de eerste reacties van hun klanten op hun voorstellen. Die waren niet altijd positief.

Jaap Toorenaar is zelf ook reclamemaker. Hij heeft bedacht 'Calvé pindakaas. Wie is er niet groot mee geworden?’ en de eerste commercials met dat thema, met Evert van Benthem en Joop Zoetemelk. Andere zinnen van zijn hand zijn o.a: 'Een beter milieu begint bij jezelf.’ 'NRC Handelsblad. Slijpsteen voor de geest’ en 'De maatschappij. Dat ben jij’.

Reclame is een moeilijk vak; veel reclames zakken meteen weg in het moeras van ons geheugen. Toorenaar geeft tijdens deze sessie heldere tips en richtlijnen aan marketeers die WEL indruk willen maken.

Bijeenkomst 2 2016: Digitale transformatie

07-06-2016
07 juni

We staan voor complexe uitdagingen: mobile first, digital services, artificial intelligence, virtual reality, robotics, big data, wearables en de praktische vertaling daarvan naar nieuwe concepten, business modellen en (data gedreven) manieren van werken. Het realiseren van groei zal de komende jaren alleen mogelijk zijn voor partijen die gebruik weten te maken van de kansen die digitale en technologische disruptie biedt. Er zullen meer spelers als Uber, Booking en Adyen op de markt komen en veranderingen gaan steeds sneller. 

Graag nodigen we je op 7 juni uit voor onze volgende Anello bijeenkomst ‘Disruption=Growth’. Hierin bieden we je  een inspirerende en praktische tour langs bestaande en toekomstige digitale en technologische ontwikkelingen. 

We worden door Tom Voskes meegenomen in de digitale trends specifiek met impact op FMCG. Wat zien we gebeuren, wat zijn de nieuwe regels van het spel, wat kun je doen als FMCG speler? Dit in brede zin, dus zowel verkoop via retail/etail als direct-to-consumer. Ander media inzet. Maar daarnaast hebben we als FMCG marketers ook te maken met verminderde relevantie van online marketing van hele smalle merken (denk aan margarine) en noodzaak een directe relatie op te bouwen met de consument. Oftwel, wil je weer even helemaal bij zijn en met een aantal praktische tips naar huis gaan, zorg dat je er bij bent. Laat even weten of je er wel of niet bij bent.

Over Tom Voskes en SparkOptimus :
Tom is founding partner van SparkOptimus, en helpt om dagelijkse basis CEO’s en MD’s met hun digitale business uitdagingen, in retail & consumer goods. SparkOptimus ondersteunt haar klanten bij het realiseren van groei door digitale en technologische ontwikkelingen. Jaarlijks voert het strategisch adviesbureau vele transformatieprojecten uit bij leidende nationale en internationale bedrijven zoals Unilever, Albert Heijn, JDE Coffee, Bol.com, Bijenkorf, Ikea, Coca Cola. 
Groot probleem volgens Voskes is dat er voor digitale transformatie internationaal weinig benchmarks en voorbeelden zijn, maar die heeft SparkOptimus inmiddels zelf geschapen: “Wij begeleiden ondertussen meer dan 140 digitale trajecten per jaar, zodat we onze ‘on the job’-expertise heel effectief kunnen overdragen, en zijn hiermee met grote afstand marktleider.”